Koszyk jest pusty

Etapy założenia sklepu internetowego

Sklepy internetowe to jedna z najprężniej rozwijających się gałęzi generujących zyski w ogólnoświatowej sieci komputerowej. Wraz ze wzrostem świadomości i wymagań internautów, rośnie konieczność stosowania profesjonalnych rozwiązań w procesie tworzenia wirtualnej działalności gospodarczej. Aby założyć własny sklep internetowy, należy przejść przez kilka etapów. Rzecz jasna, jedne są bardziej, inne mniej skomplikowane, ale wszystkie są tak samo ważne i nie wolno lekceważyć żadnego z nich. Klient na każdym etapie powinien mieć możliwość stałego podglądu poziomów zaawansowania prac i zgłaszania ewentualnych uwag czy sugestii. Poniżej wymieniamy i opisujemy każdy z etapów powstawania sklepu internetowego.

Pomysł

Najważniejsza jest koncepcja i ustalenie potrzeb potencjalnych klientów. Twórca sklepu internetowego musi poznać specyfikę prezentowanych produktów, aby móc przeanalizować konkurencję, określić przyszłe wady i zalety orazcharakter powstającego e-sklepu. Rzeczą niezbędną jest świadomość oczekiwań i wymagań przyszłego klienta oraz funkcji docelowej, jaką ma spełniać projekt.

Działalność gospodarcza

Jeśli chcemy rozpocząć sprzedaż w Internecie „od zera”, tzn. kiedy jest to nasza jedyna forma prowadzonej działalności zarobkowej, musimy oczywiście zarejestrować taką działalność gospodarczą. Dokonujemy wtedy wpisu we właściwym rejestrze – albo Krajowym Rejestrze Sądowym, albo do Ewidencji Działalności Gospodarczej. Kolejny krok to uzyskanie wpisu do REGON w Urzędzie Statystycznym i otworzenie firmowego konta bankowego. Ostatnie kroki należy skierować do Urzędu Skarbowego oraz ZUS.

Dużo łatwiej jest w przypadku osób, które prowadzą już tradycyjną placówkę handlową. Chcąc uzupełnić swoją działalność o formę elektroniczną, trzeba jedynie dodać we wpisie do działalności gospodarczej odpowiedni tytuł związany z handlem w sieci.

Domena

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak ważny to etap; już na wstępie bowiem wymiernie wpływamy na powodzenie i niejako przyszłość całego przedsięwzięcia. Warto od razu zaznaczyć, iż najmniej oryginalnym sposobem jest ustalenie nazwy typu zegarysloneczne.pl, bo zapewne konkurencja wybierze zegary-sloneczne.pl, a kto inny już z pewnością wcześniej zarezerwował slonecznezegary.pl itd. Jak łatwo się domyślić, w gąszczu różnych konkurencyjnych stron i sklepów internetowych o podobnych adresach niełatwo o pomyłkę; dobrą praktyką zatem jest opracowanie takiej nazwy, by była ona unikatowa i wyjątkowa w swoim rodzaju. Rzeczą oczywistą jest, że nazwa taka powinna być łatwa do zapamiętania i najlepiej powinna od razu kojarzyć się ze sprzedawanym asortymentem i profilem działalności. Nadmieńmy, iż dobrze dobrany adres www decyduje także w ograniczonym stopniu o pozycjonowalności w wyszukiwarkach internetowych, co w konsekwencji przekłada się na odpowiednią promocję sklepu, sprzedaż, zyski itp.

Serwer

Każda strona internetowa, w tym także sklep internetowy, potrzebuje miejsca w sieci, czyli przestrzeni dyskowej, na której zostanie docelowo zamieszczona. Wybierając konkretną firmę hostingową, pamiętajmy, by oferowała odpowiednie parametry techniczne serwera.

Szata graficzna

Grafika sklepu internetowego powinna być na tyle przejrzysta, ażeby klient szybko mógł dotrzeć do poszukiwanego produktu. Ważne też, by layout (szata graficzna) był indywidualny, co zwiększy rozpoznawalność całej marki. Projekt graficzny obejmuje zarówno układ treści, ilość, wygląd, rodzaj statycznych tudzież animowanych elementów graficznych, jak również strukturę opcji menu. Strona główna powinna być czytelna, zachęcająca i powinna informować, co sklep oferuje i czym się zajmuje. Funkcja informacyjna przypisana jest do logo i szaty graficznej odpowiedniej dla charakteru branży. Strona główna musi być wyposażona w intuicyjne menu kategorii, w którym wymienione będą działy z produktami znajdującymi się w sklepie. Środkowa jej część ma prezentować produkty wiodące. Siłą rzeczy, nie może zabraknąć odnośników do informacji na temat danego sklepu (regulamin, polityka prywatności, wysyłka i zwroty, gwarancja, kontakt) – tak, aby klient miał do nas pełne zaufanie i wiedział, że ma do czynienia z wiarygodnym partnerem, który (w razie jakiejś usterki czy wady produktu) może liczyć na zainteresowanie i pomoc z naszej strony.

Oprogramowanie sklepu internetowego

Każda branża e-biznesu posiada specyficzne wymagania, do których są potrzebne indywidualne rozwiązania, w związku z tym wykonanie sklepu internetowego najlepiej zlecić od podstaw profesjonalnej firmie informatycznej. Na podstawie rozmowy z twórcami takiego oprogramowania, należy określić schemat funkcjonowania takiej witryny.

Uwaga: Więcej o wyborze odpowiedniej platformy e-commerce znajdą Państwo w artykule zatytułowanym „Program sklepu internetowego SellSmart”.

Dobór modułów sklepowych

Nie każdy ma świadomość, ale sklep internetowy to bardzo złożona aplikacja, a opanowanie tajników zarządzania nim wymaga z reguły czasu. Budowany program powinien być optymalizowany pod kątem złożoności oferty handlowej sklepu i wyposażony w szereg funkcjonalnych modułów, które będzie można dowolnie konfigurować i zarządzać nimi z poziomu panelu administracyjnego.

Testy i szkolenie z obsługi

Stworzona aplikacja powinna przejść testy poprawności na różnych przeglądarkach internetowych, a nawet systemach operacyjnych i platformach sprzętowych – tak, by mieć absolutną pewność, iż każdy użytkownik sklepu internetowego widzi go tak samo. Szereg testów powinien obejmować wszystkie etapy składania zamówienia w e-sklepie. Takie próbne zakupy pozwalają stwierdzić, czy wszystko działa bez zarzutu i czy nic się „nie sypie”.

Zarządzający sklepem internetowym powinni mieć możliwość przejścia odpowiedniego szkolenia z zakresu administracji sklepem. W przypadku witryny zsystemem zarządzania treścią (CMS), przyszły e-przedsiębiorca powinien po przeszkoleniu bez problemu samodzielnie modyfikować, dodawać i usuwać strony.

Promocja sklepu i marketing internetowy

Nawet najlepiej działający sklep internetowy z bogatą grafiką i treścią na nic się zda, jeżeli klienci nie będą nic wiedzieć o jego istnieniu. Promocja witryny dokonywana jest najczęściej w świecie wirtualnym, ale dobrze jest niekiedy zainwestować w tradycyjne (np. poligraficzne czy medialne) formy przekazu – wizytówki, ulotki, plakaty, prasa, radio itp.

Działania promocyjne w Internecie mogą przybrać formę reklamy w sieci albo dobrze prowadzonego pozycjonowania. Chyba najbardziej popularne są linki sponsorowane (tzw. adwords) oraz reklamy kontekstowe (tzw. adsense), które polegają na dopasowaniu treści reklam do przeglądanej w danym momencie zawartości strony. Wówczas tak reklamowany podmiot ponosi opłatę za każde kliknięcie (czytaj: wejście na stronę sklepu). Niewątpliwą zaletą jest to, że płaci się ustaloną sumę za konkretne działania promocyjne, natomiast wadą – jeśli skończą się pieniądze przeznaczone na ten cel, automatycznie kończy się też reklama.

Istnieją jeszcze reklamy banerowe, które występują w formie statycznych lub dynamicznych obrazków, w które można kliknąć oraz boksy reklamowe, czyli pola, które mają za zadanie przybliżyć e-sklep użytkownikom wyszukiwarek.

Zdecydowanie lepszym, bo „naturalnym” i długofalowym, rozwiązaniem jest promowanie naszego sklepu internetowego za pomocą pozycjonowania. Jest to dwu- lub nawet trzymiesięczny proces (w szczególnych przypadkach okres ten może być dłuższy) systematycznego wzrastania w rankingu wyświetlanych wyników wyszukiwania według danych słów (a właściwie fraz) kluczowych, np. w Google. Znalezienie się w pierwszej dziesiątce wyników, tj. na pierwszej stronie, wyszukiwarki internetowej jest zazwyczaj sporym sukcesem. I rzecz chyba najważniejsza – nawet jeśli ktoś zdecyduje się zrezygnować z usługi pozycjonowania swojego sklepu w Internecie, efekty nie znikają od razu; na ogół są jeszcze jakiś czas widoczne i wydane w ten sposób pieniądze przynosząwymierne rezultaty „na dłuższą metę” – oczywiście do czasu, kiedy inne firmy nie wypromują się (wypozycjonują) lepiej niż my i będą pojawiać się w wyszukiwarkach na wyższych pozycjach.